Dr. Dipl.-Psych. ID: 39894
Franka Metzner-Guczka
Publications
- 2023
School-Based Interventions for Child and Adolescent Victims of Interpersonal Violence
Wichmann, M. L-Y., Pawils, S., Richters, J. & Metzner, F., 07.2023, In: TRAUMA VIOLENCE ABUS. 24, 3, p. 1743-1762Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Review article › Research
Psychological health outcome of Sub-Saharan African migrants in Germany
Adedeji, A., Akintunde, T. Y., Metzner, F. & Idemudia, E. S., 2023, In: ELECTRON J GEN MED. 20, 1, em428.Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
The current state of international research on the effectiveness of school nurses in promoting the health of children and adolescents: An overview of reviews
Pawils, S., Heumann, S., Schneider, S. A., Metzner, F. & Mays, D., 2023, In: PLOS ONE. 18, 2, e0275724.Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Väterliche Risiko- und Schutzfaktoren für Kindeswohlgefährdung in der internationalen Forschungsliteratur und ihre Berücksichtigung in den deutschlandweit eingesetzten Risikoinventaren. Ein Forschungsupdate
Metzner-Guczka, F. & Pawils, S., 2023, Väter in den Frühen Hilfen: Impulse für ein systematisches Elternverständnis. Eickhorst, A. & Liel, C. (eds.). 1. Auflage ed. Weinheim Basel: Beltz Juventa, p. 44-59 15 p.Research output: SCORING: Contribution to book/anthology › SCORING: Contribution to collected editions/anthologies › Research
- 2022
Medizinische und pflegerische Versorgung: Kultursensible Gesundheitsversorgung in Hamburg
Dingoyan, D., Vonneilich, N., Mews, C. & Metzner, F., 07.07.2022, Nachhaltige StadtGesundheit Hamburg II: Neue Ziele, Wege, Initiativen. Fehr, R. & Augustin, J. (eds.). 1 ed. München: Oekom Verlag, Vol. 5. p. 288-297 10 p.Research output: SCORING: Contribution to book/anthology › SCORING: Contribution to collected editions/anthologies › Research › peer-review
Selbstwirksamkeitserwartung als Outcome zur Wirksamkeitsmessung in der Familienintervention „Babylotse ambulant“ in Frauenarztpraxen
Pawils, S., Kolodziej, D., Siefert, S. & Metzner-Guczka, F., 07.2022, In: PSYCHOTHER PSYCH MED. 72, 7, p. 306-315 10 p.Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Haushaltsklima, Alleinleben und gesundheitsbezogene Lebensqualität während des COVID-19-Lockdowns in Deutschland
Zurek, M., Friedmann, L., Kempter, E., Chaveiro, A. S., Adedeji, A. & Metzner, F., 05.2022, In: PRAVENT GESUNDHEIT. 17, p. 139–146 8 p.Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Prevalence of dental neglect and associated risk factors in children and adolescents-A systematic review
Khalid, G., Metzner, F. & Pawils, S., 05.2022, In: INT J PAEDIATR DENT. 32, 3, p. 436-446 11 p.Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Review article › Research
Kontrollüberzeugung und psychische Lebensqualität von Menschen mit afrikanischer Herkunft in Deutschland – Ergebnisse einer Repräsentativerhebung
Adedeji, A., Metzner, F. & Salahou, A., 01.2022, In: GESUNDHEITSWESEN. 84, 1, p. 31-34 4 p.Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
„Also, wir sind immer noch im Knast, aber es ist schon viel besser hier ...“ – Prozessbegleitung einer pädagogisch orientierten Wohngruppe im Jugendvollzug
Kaplan, A., Schneider, L. & Metzner, F., 2022, In: Zeitschrift für Jugendkriminalrecht und Jugendhilfe. 33, 3, p. 194-202 9 p.Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Diskriminierungserfahrungen von Kindern und Jugendlichen erfragen - Ergebnisse einer Instrumentenrecherche und kognitiver Interviews mit Schüler/innen in Vor-, Grund- und Sekundarschulen
Metzner, F., Henriques Abrantes, V., Ehl, C. & Adedeji, A., 2022, In: PRAX KINDERPSYCHOL K. 71, 6, p. 517-527Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Editorial
Metzner, F., Schneider, L. & Schlachzig, L., 2022, In: np neue praxis. Sonderheft 17, p. 3-7 5 p.Research output: SCORING: Contribution to journal › Editorial › Research
Experiences of Discrimination and Everyday Racism Among Children and Adolescents With an Immigrant Background – Results of a Systematic Literature Review on the Impact of Discrimination on the Developmental Outcomes of Minors Worldwide
Metzner, F., Adedeji, A., Wichmann, M., Zaheer, Z., Schneider, L., Schlachzig, L., Richters, J., Heumann, S. & Mays, D., 2022, In: FRONT PSYCHOL. 13, p. 805941 805941.Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Geschlechtsspezifische sexuelle Gesundheitsförderung in geschlossenen Einrichtungen. Ein systematisches Review zum internationalen Forschungsstand
Kaplan, A., Schneider, L., Scharnberg, M. & Metzner-Guczka, F., 2022, In: Z SEXUALFORSCH. 35, 04, p. 197-208 12 p.Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Organisierte und Rituelle Gewalt in Deutschland – die psychotherapeutische Behandlung von Betroffenen
Nick, S., Schröder, J., Briken, P., Metzner-Guczka, F. & Richter-Appelt, H., 2022, In: Trauma & Gewalt. 16, 1, p. 40-57 18 p.Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Quality of life matters – Das Glücks- und Sicherheitsgefühl bei aus Subsahara-Afrika eingewanderten Menschen in Deutschland
Adedeji, A. & Metzner, F., 2022, Lebensqualität : Ein Metathema. Staats, M. (ed.). 1 ed. Weinheim Basel: Beltz Juventa, p. 614-623 10 p.Research output: SCORING: Contribution to book/anthology › SCORING: Contribution to collected editions/anthologies › Research › peer-review
Sagt die Stressbelastung von Schüler*innen ihre Lern-Leistungsmotivation zu Beginn der Sekundarstufe I vorher? Ergebnisse einer Sekundärdatenanalyse
Wichmann, M., Müller, L. M., Metzner, F., Zielemanns, H. & Mays, D., 2022, In: Empirische Pädagogik. 36, 3, p. 396-417Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
The Impact of Perceived Discrimination on Cultural Identification, Psychological Stress, Emotion Regulation and Aggressive Tendencies in Individuals With Turkish Migration Background in Germany
Dingoyan, D., Metzner, F., Kongur, A., Arslan, Ö., Pust, G. E. A. & Weierstall-Pust, R., 2022, In: FRONT SOCIOL. 7, 7, p. 705027 705027.Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Therapeutic Alliance in Interpreter-Mediated Psychotherapy from the Perspective of Refugee Patients: Results of Qualitative Interviews
Hanft-Robert, S., Pohontsch, N. J., Uhr, C., Redlich, A. & Metzner, F., 2022, In: VERHALTENSTHERAPIE. 32, Suppl. 1, p. 190-198Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Traumabearbeitung zwischen rassifizierten Un*sicherheiten und diskriminierenden Anforderungen von unbegleiteten minderjährigen Geflüchteten – Ergebnisse einer intersektionalen, explorativen Studie
Schlachzig, L., Schneider, L. & Metzner, F., 2022, In: np neue praxis. Sonderheft 17, p. 63-77Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Trauma in intersektionalen Differenzverhältnissen von race, Flucht und aufenthaltsrechtlichen Situationen
Schneider, L., Schlachzig, L. & Metzner, F., 2022, In: Sozialmagazin. 2022, 6, p. 67-74Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Zwangsmigration, Trauma, Intersektionalität und Verletzbarkeit - Hinführung und theoretische Bezugspunkte
Schneider, L., Schlachzig, L. & Metzner, F., 2022, In: np neue praxis. Sonderheft 17, p. 11-21Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research
- 2021
Trust, Sociability, and Quality of Life of Sub-Saharan African Migrants in Germany
Adedeji, A., Akintunde, T. Y., Idemudia, E. S., Ibrahim, E. & Metzner, F., 19.11.2021, In: FRONT SOCIOL. 6, p. 741971 741971.Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Datenerfassungen im Kinderschutz – essenzieller Bestandteil zum besseren Verständnis der Thematik
Heimann, T., Ewert, J., Metzner, F., Sigmund, F., Jud, A. & Pawils, S., 02.11.2021, In: MONATSSCHR KINDERH. 169, p. 1090-1092 3 p.Research output: SCORING: Contribution to journal › Other (editorial matter etc.) › Research
Medizinischer Kinderschutz während des Corona-Lockdowns: Vergleichende Befunde der Kinderschutzfälle aus Kliniken und Ambulanzen in Deutschland
Heimann, T., Ewert, J. N., Metzner, F., Sigmund, F., Jud, A. & Pawils, S., 02.04.2021, In: MONATSSCHR KINDERH. 169, 4, p. 346-352 7 p.Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Effectiveness Analysis of a Psychosocial Guidance System in Maternity Clinics
Pawils, S., Siefert, S., Kolodziej, D., Manouchehri, M. & Metzner, F., 2021, In: Journal of Community Medicine & Health Care. 6, 2, 1052.Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Gebärdensprachdolmetschen in der Psychotherapie: Theoretische Hintergründe und praktische Empfehlungen anhand eines systematischen Literaturreviews
Schmidt, S. & Metzner, F., 2021, Psychotherapie in der Gebärdensprache: Ansätze und Interventionen. Martinkat, N. & Terhorst, S. (eds.). 1 ed. Gießen: Psychosozial-Verlag, p. 265-294 30 p.Research output: SCORING: Contribution to book/anthology › SCORING: Contribution to collected editions/anthologies › Research › peer-review
Inanspruchnahme von gesundheitsfördernden und präventiven Angeboten für Menschen mit Migrationshintergrund: Eine qualitative Studie mit Fachkräften von Migrant:innenselbstorganisationen
Dingoyan, D., Metzner, F., Usko, N., Krause, N. R. & Kofahl, C., 2021, In: PRAVENT GESUNDHEIT.Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Intersektionale Perspektiven auf Trauma mit Fokus auf die Differenzkategorie „race“
Schlachzig, L., Schneider, L. & Metzner, F., 2021, In: Sonderpädagogische Förderung heute. 66, 1, p. 70-80Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Racial relations and life satisfaction among South Africans: Results from the 2017 South African Social Attitudes Survey (SASAS)
Adedeji, A., Idemudia, E. S., Bolarinwa, O. A. & Metzner, F., 2021, In: J PSYCHOL AFR. 31, 5, p. 522-528Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Väterliche Risiko- und Schutzfaktoren für Kindeswohlgefährdung und ihre Berücksichtigung in den deutschlandweit eingesetzten Risikoinventaren
Metzner, F. & Pawils, S., 2021, In: PRAX KINDERPSYCHOL K. 70, 2, p. 98-114Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
- 2020
Psychotherapie für taube Patienten durch hörende Psychotherapeuten mittels Gebärdensprachdolmetscher – ein Systematisches Literaturreview zu Forschungsbefunden und Empfehlungen
Schmidt, S. & Metzner, F., 02.2020, In: GESUNDHEITSWESEN. 82, 2, p. 180-187 8 p.Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Review article › Research
Behandlungsmöglichkeiten für Vorschulkinder mit traumatischen Erfahrungen: Eine systematische Literaturübersicht
Stauffer, A., Petermann, F., Metzner, F. & Vasileva, M., 2020, In: Z PSYCHIATR PSYCH PS. 68, 1, p. 33-44Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Chancen und Herausforderungen der dolmetschergestützten Psychotherapie mit geflüchteten Menschen aus der Perspektive der Psychotherapeuten
Hanft-Robert, S., Morgenroth, O. & Metzner, F., 2020, In: Verhaltenstherapie und Verhaltensmedizin. 41, 1, p. 74-92Research output: SCORING: Contribution to journal › Other (editorial matter etc.) › Research
Die Posttraumatische Belastungsstörung (PTBS) bei Kindern im Vorschulalter: Ein Überblick zu Diagnostik, Prävalenz und Versorgungssituation in Deutschland
Metzner, F., Sobania, K., Vasileva, M., Wichmann, M., Lempertz, D. & Pawils, S., 2020, In: Z PSYCHIATR PSYCH PS. 68, 1, p. 16–32Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Die therapeutische Beziehungsgestaltung in der dolmetschergestützten Psychotherapie aus der Perspektive geflüchteter Patienten: Ergebnisse qualitativer Interviews
Hanft-Robert, S., Pohontsch, N. J., Uhr, C., Redlich, A. & Metzner, F., 2020, In: VERHALTENSTHERAPIE. 30, 3, p. 200–208Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Educational transition outcomes of children and adolescents with clinically relevant emotional or behavioural disorders: results of a systematic review
Metzner, F., Wichmann, M. & Mays, D., 2020, In: BRIT J SPEC EDUC. 2020, 28 p.Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Grundschulkinder mit Unterstützungsbedarf beim Übergang in die Sekundarstufe I durch schülerunterstützendes Coaching begleiten
Tigges, T. & Metzner, F., 2020, Schulische Übergänge erfolgreich gestalten: Planung und Begleitung von Übergängen in die und aus der Sekundarstufe I. Mays, D. & Metzner, F. (eds.). 1 ed. Hamburg: Persen, p. 49-52 3 p.Research output: SCORING: Contribution to book/anthology › SCORING: Contribution to collected editions/anthologies › Research
Interventionen und Handlungskompetenzen für traumatisierte Kinder und Jugendliche in der Schule – Ergebnisse eines Systematischen Reviews und einer bundesweiten LehrerInnenbefragung
Wichmann, M., Pawils, S., Mays, D. & Metzner, F., 2020, In: Trauma & Gewalt. 2020, p. 119Research output: SCORING: Contribution to journal › Conference abstract in journal › Research › peer-review
Macht- und Ohnmachtserleben im Kontext von Flucht begegnen: Rassismuskritik und Traumapädagogik in der Schule - eine Annäherung
Schlachzig, L., Schneider, L. & Metzner, F., 2020, Rassismuskritische Fachdidaktiken.: Theoretische Reflexionen und fachdidaktische Entwürfe rassismuskritischer Unterrichtsplanung . 1 ed. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, p. 529-547 19 p. (Pädagogische Professionalität und Migrationsdiskurse).Research output: SCORING: Contribution to book/anthology › SCORING: Contribution to collected editions/anthologies › Research › peer-review
Pre-Post Study to Assess EMDR-Based Group Therapy for Traumatized Refugee Preschoolers
Lempertz, D., Wichmann, M., Enderle, E., Stellermann-Strehlow, K., Pawils, S. & Metzner, F., 2020, In: J EMDR PRACT RES. 14, 1, p. 31-45Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Schüler mit Unterstützungsbedarf bei schulischen Transitionen durch Programme erfolgreich begleiten - ein Blick in die Forschung
Metzner, F., Sobania, K. & Wichmann, M., 2020, Schulische Übergänge erfolgreich gestalten: Planung und Begleitung von Übergängen in die und aus der Sekundarstufe I. Mays, D. & Metzner, F. (eds.). 1 ed. Hamburg: Persen, p. 38-40 3 p.Research output: SCORING: Contribution to book/anthology › SCORING: Contribution to collected editions/anthologies › Research
Schulisches Selbstkonzept, Leistungsmotivation und Stresserleben beim Übergang in die Sekundarstufe I
Wichmann, M., Müller, L. M., Metzner, F. & Mays, D., 2020, Schulische Übergänge erfolgreich gestalten: Planung und Begleitung von Übergängen in die und aus der Sekundarstufe I. Mays, D. & Metzner, F. (eds.). 1 ed. Hamburg: Persen, p. 14-16 3 p.Research output: SCORING: Contribution to book/anthology › SCORING: Contribution to collected editions/anthologies › Research
Schulische Übergänge erfolgreich gestalten: Planung und Begleitung von Übergängen in die und aus der Sekundarstufe I
Mays, D. & Metzner, F., 2020, 1 ed. Hamburg: Persen. 100 p.Research output: Book/anthology › Collected edition/anthology › Research
Schulsozialpädagogik als Ansatzpunkt für Kinderschutz? Eine vergleichende Analyse der Rahmenbedingungen für SchulsozialpädagogInnen in Deutschland
Pawils, S., Wichmann, M. L-Y., Beatrice, G. & Metzner, F., 2020, In: Zeitschrift für Sozialpädagogik. 2020, 4, p. 385-400Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Schulsozialpädagogische Arbeit im Sinne des Kinderschutzes an Schulen in Deutschland
Pawils, S., Beatrice, G., Metzner, F. & Mays, D., 2020, In: Trauma & Gewalt. p. 120Research output: SCORING: Contribution to journal › Conference abstract in journal › Research › peer-review
Übergänge von Schülern mit Fluchtgeschichte ins und im deutschen Bildungssystem traumasensibel und rassismuskritisch gestalten
Schneider, L., Schlachzig, L. & Metzner, F., 2020, Schulische Übergänge erfolgreich gestalten: Planung und Begleitung von Übergängen in die und aus der Sekundarstufe . Mays, D. & Metzner, F. (eds.). 1 ed. Hamburg: Persen, p. 64-71 8 p.Research output: SCORING: Contribution to book/anthology › SCORING: Contribution to collected editions/anthologies › Research
Wie bewältigen Schüler schulische Transitionen und was beeinflusst die Übergangserfahrung? Ein Forschungsüberblick
Wichmann, M., Sobania, K. & Metzner, F., 2020, Schulische Übergänge erfolgreich gestalten: Planung und Begleitung von Übergängen in die und aus der Sekundarstufe I. Mays, D. & Metzner, F. (eds.). 1 ed. Hamburg: Persen, p. 17-19 3 p.Research output: SCORING: Contribution to book/anthology › SCORING: Contribution to collected editions/anthologies › Research
- 2019
Entwicklungstraumastörung (ETS) bei Kindern und Jugendlichen – Ergebnisse einer Patientenpopulation der kinder- und jugendpsychiatrischen Spezialsprechstunde „Gewalt und Trauma“
Metzner, F., Dahm, K., Richter-Appelt, H., Pawils, S., Moulaa-Edmondson, M. J. & Stellermann-Strehlow, K., 07.2019, In: Z KINDER JUG-PSYCH. 47, 4, p. 300-312 13 p.Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review
Reducing barriers to trauma inquiry in substance use disorder treatment - a cluster-randomized controlled trial
Lotzin, A., Buth, S., Sehner, S., Hiller, P., Pawils, S., Metzner, F., Read, J., Härter, M. & Schäfer, I., 29.05.2019, In: SUBST ABUSE TREAT PR. 14, 1, p. 23Research output: SCORING: Contribution to journal › SCORING: Journal article › Research › peer-review